Çerçeveleme etkisini duydunuz mu?

Duymamış olabilirsiniz ama her anınızda karşınıza çıkıyor.

Bir mesaj farklı yollarla iletilirse, alıcı tarafından farklı şekillerde de algılanır.  Nasıl sunulduğuna bağlı olarak, aynı durumlara farklı şekilde tepki veriyoruz.  Bu duruma Çerçeveleme Etkisi (Framing Effect) deniliyor.

Bu yöntemi kimler ne için kullanıyor?

Bu yöntem; şirketler, politikacılar, medya kuruluşları ve pazarlamacılar tarafından tercih ediliyor.   Bakış açımızı değiştirip, ürüne ya da olaylara farklı çerçevelerden bakmamızı sağlıyorlar.

DİKKAT (!)  BU ÖRNEKLER FARKINDALIK OLUŞTURABİLİR

 
 

Yarısı dolu bir bardak ifadesi susuzluğu giderebileceği düşündürürken; yarısı boş bir bardak söylemi olumsuzluk oluşturabilir.

Menüde yarısı dolu bardağın yanına 5 TL yazabilirsiniz, yarısı boş bardağın ise en fazla 3 TL.

Peki marketteki ürünlerin üstünde yazan sloganlar…

%90 şekersiz bir ürünü mü tercih edersiniz yoksa %10 şekerli mi? Aynı ürün ama slogan farklı şekilde çerçevelenmiş. Elbette kullanıcılar şekersiz yazanı tercih ediyor. Markette gezinirken ürünlerin üstünde yazanlara bir göz atın, bu yazıdan sonra nasıl bir çerçeveleme kullanıldığını anlayacaksınız.

Örnek ile devam edelim

1-) Bu ürün %90 olasılıkla düzgün çalışıyor.

2-) Bu ürün %10 olasılıkla hata veriyor.

İki seçenek de aynı anlama gelse de birinci seçenek pozitif çerçeveleme olarak geçiyor ve ürünün pozitif özelliğini vurguladığı için çok daha iyi satış rakamlarına ulaşıyor

Araştırma

Araştırmacılar katılımcılara iki tip et gösterirler…

% 99 yağsız (fat-free)

%1 yağlı (fat)

Sonra katılımcılara şu soruyu sorarlar: “Daha sağlıklı olan eti seçiniz”

Katılımcılar hangisini seçmiştir?  %99 yağsız olanı ????

Siz ne düşünüyorsunuz? Karşılaştığınız örnekleri yoruma yazabilirsiniz