SÖZÜN ÖZÜ (GEÇİM SIKINTISIMI YOKSA GEÇİMSİZLİKMİ)

GEÇİM SIKINTISIMI YOKSA GEÇİMSİZLİKMİ

                                                                                                        Motorlu       Kişi başına düşen

Yıl     :   Nüfus :            :  Asgari ücret  :   Öğretmen Maaşı   : taşıt sayısı :  Mot.Taş.% oranı :             

1940 - 17.820.950 kişi                                          20,00  TL              9.100  Adet         0,0005                                                         

1950  -20.947.188 Kişi                                          35,00  TL           35.225  Adet         0,0016                              

1960  -27.553.280 Kişi              196,82 TL         350,00 TL           123.588 Adet         0,0044        

1970  -34.772.031 Kişi                       x                           x              369.808 Adet         0,0106

1980  -43.905.790 Kişi           5.400,00 TL      12.020,00 TL       1.696.681 Adet         0,0386                     

1985  -49.178.079 Kişi          24.525,00 TL    89.452,00 TL        1.888.767 Adet         0,038                      

1990  -53.994.605 “            225.000,00 TL   507.361,00 TL        3.750.678 Adet         0,069                    

2000   -63.174.483 “      109.000.000,00 TL  270.000.000,00 TL  8.320.449 Adet         0,131            

2005   -67.743.052 “                   350,00 YTL        698,73 YTL   11.145.826 Adet         0,164                            

2015   -78.741.053 “                1.000,00  TL       2.345,00 TL     19.225.406 Adet         0,244                         

2024   -85.664.944 “              20.002,00  TL     47.000,00 TL     31.976.478 Adet         0,373 

                Bu yazımda; ülkemiz çalışma hayatında geçmişten günümüze ne/neler değişti, ücretler ne kadardı bugün ne kadar ile yıllar itibari kişi başına düşen motorlu araç yüzde oranı ne kadardı ne oldu yu 1940 yılında 2024 yılı aralığı nüfus, asgari ücret, öğretmen maaşı, motorlu taşıt sayısı ve kişi başına düşen motorlu araç yüzde oranları ile bugünün çalışma hayatındaki kişilerini düşündürme amaçlanmıştır.

2024 yılı Türkiye'nin toplam nüfusu 85 milyon 664 bin 944 kişi iken 15-24 yaş grubundaki genç nüfus 12 milyon 763 bin 159 kişi oldu. Genç nüfus, toplam nüfusun %14,9'unu oluşturdu. toplam nüfusun %15,47'si 0-14 yaş (çocuk) 13.252.366 kişidir. (nüfus; 85.664.944-(0-14 yaş 13.252.366+15-24 yaş 12.763.159=20.015.525 kişi)  bu istatistiklere bakıldığında 2024 yılı itibari ile her hanede bir motorlu taşıt var denilebilir. Bu durum; ülkenin refah durumunun ne olduğu nereden nerelere geldiği ile ilgili sadece bir veridir.

2025 yılını yaşadığımız bu zaman diliminde ekonomik sıkıntının sıfır olduğunu söylemek tabiiki doğru bir tespit değildir. Bu ülkenin memur emeklileri ile asgari ücretli çalışanları ekonomik sıkıntıların içinde boğuşan önemli bir kesimdir.  Durum bu iken; Türkiye'de memurlar için *zorunlu emeklilik yaşı* bulunmaktadır. “657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'na göre memurlar, belirli bir yaşa geldiklerinde emekliye ayrılmak durumundadır. Memurlar için zorunlu emeklilik yaşı 65'tir. Memurlar, 65 yaşını doldurduklarında kanunen emekliye ayrılmak zorundadır.”  SGK’nın kaynak sıkıntısından kaynaklı emeklisinin yaşam standartlını yükseltecek imkânı bulamazken emekli kervanına yeni birilerini ilave etmek, EYT gibi ucube düzenlemeler ile ve/veya 70,80 ve 90’lı yıllarda olduğu gibi 25 yılını dolduran memurlar ile belirli iş günü çalışmış işçilere emekli olma imkânı verilmiş olması bugünün SGK’sının batışını doğurmuş, SGK emeklisinin çıkmaz sokağı olmuştur. Çözüm;  çalışan kervanını büyütmek, emekli kervanının artmasını mümkün olduğu ölçüde azaltmakla mümkün olacaktır. Özen duyulan ki ben duymuyorum duymadım da batı dünyasında emekli olabilme yaşı her geçen gün yükseltilirken benim ülkemde zorunlu emekli yaşının mevzuatta olması bir garabettir.  

Geçmişi, dünü ve bugünü milli düşünce sistemi ile doğru analiz eden, yaptığı analiz doğrultusunda davranışlarını disipline eden, düşünme yetisi aktif kişilerin varlığı, ülkenin geleceği ve istikbali için sigortadır.  Kapitalizmin, emperhalizmin kabusudur.     

Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik yorumları onaylanmamaktadır.