Bu yazı serisinde, konu ve puan miktârı îtibârıyla mantıklı ve âdil olduğunu değerlendirdiğim konulara girmediğimi özellikle hatırlatmak istiyorum.
Sıra tahsîsi kapsamında kamu konutu talep edebilecek olan mêmur niteliğindeki kamu çalışanları, kamu konutu tahsis çalışmalarında aşağıdaki soru ve sorgulara göre puanlamaya ve sıralamaya tâbi tutulmaktadır.
Bu yazıda, sıra belirlemede kullanılan puanlama konusunun tamâmına değil, eleştirilmesi ve öneride bulunulması gereken konulara yer verilmiştir.
A)-2946 Sayılı Kamu Konutları Kanunu Kapsamındaki Kurum Ve Kuruluşlardaki Konutlarla İlişkisi İle İlgili Puanlama
1)-Kamu Konutları Kanunu’na Tâbi Kurumda Çalışan Eş Durumu (Sıra dışı bırakma)
2)-Daha Önce Konuttan Yararlanma Süresi İle İlgili Puanlama (Her yıl için -3 puan)
3)-Konut Tahsîsi İçin Beklenilen Süre (Her yıl için +1 puan)
Bu konuda, kamu konutundan faydalanmak isteyen mêmûrun “kamu konutu ile mevcut ve daha önceki ilişkisi” anlaşılmaya çalışılmaktadır.
1)-Eğer diğer eş kamu konutunda oturma hakkı elde etmiş ise, kamu konutu talep eden diğer eşe kamu konutu tahsîs edilmez. Bu yaklaşım, haklı ve âdil bir yaklaşımdır.
2)-Bu konudaki puanlama mantığı doğru bir yaklaşıma sâhip olup uygulamadan hiç yararlanmamış olanların şansını arttırmak için, daha önce kamu konutundan faydalanmış olanların puanı negatif yönde (-10) puan olacak şekilde daha da arttırılmalıdır.
Evi olanlardan (-15) puan kırılırken, daha önce kamu konutunda kalmış olandan sâdece (-3) puan kırılıp ikinci kez kamu konutundan yararlanma ihtimâlinin arttırılması âdil bir yaklaşım değildir.
3)-Bilindiği üzere, mêmurların görev yaptığı her yerde kamu konutu bulunmamaktadır. Bu kapsamda, kamu konutu olmayan yerde kamu konutu başvurusu yapılamadığı ve sâdece kamu konutu olan yerde başvuru yapılabildiği için; çok uzun süre aynı yerde veyâ aynı nitelikteki başka yerde görev yapan mêmur açısından “kamu konutundan yararlanmış olma” ve “bekleme süresi oluşma" gibi bir durum gerçekleşememektedir.
Bu bağlamda, çalıştığı yerde kamu konutu olmayan ama kamu konutuna başvurmak isteyen mêmurlara da kamu konutundan yararlanmak amacıyla başvuru hakkı tanınmalı; başvurmak isteyen herkes için usûlen başvurusu alınmak sûretiyle beklenilen süre için puan verilmeli ve bu puan, kamu konutunun olduğu yerde görev yapmaya başladığında otomatik olarak transfer edilip değerlendirmeye alınmalıdır.
B)-Evlilik Durumu, Bakmakla Yükümlü Olduğu Kişi Sayısı ve Sağlık Nitelikleri İle İlgili Puanlama
1)-Eş durumu (Evli için +6 puan)
2)-Bakmakla yükümlü olduğu çocuk sayısı (2 çocuğa kadar, her çocuk için +3 puan)
3)-Çocuk ve eş dışında, birlikte oturacağı ve bakmakla yükümlü olduğu âile ferdi sayısı (Her fert için +1 puan)
Bu bölümde, kamu çalışanının “gönüllü sosyal yükü” önemsenmiş ve bu sosyal yük karşılığında bir avantaj sağlanması amacı güdülmüş olup bu konudaki puanlama mantığı doğru bir yaklaşıma sâhip bulunmaktadır.
Ancak:
1)-Evlenmenin millî ve mânevî değerlerin sürdürülebilirliği, sosyal ve demografik yapıya katkısı, kalkınma ve kültüre katkısı, .. gibi hususlar dikkate alındığında; evlilerin kamu konutundan faydalanma şansını arttırmak için (+10) puan olacak şekilde daha da arttırılmalıdır.
2)-Nüfûsun düşme ve yaşlanma eğilimine girdiği; kirâ fiyatları ve evlenme mâliyetlerinin katlanılmaz boyutta artması nedeniyle evliliklerin hiç olmadığı, geciktiği ya da sona erdiği günümüzde; herhangi bir kısıtlama olmaksızın, âilenin sâhip olduğu öz ve üvey çocuklar ile evlâtlık çocuklar dâhil bütün çocuklar için puan verilmesi en doğru yöntem olacaktır.
3)-Âilenin asıl ve fürû bağları kapsamında, Türk örf ve âdetlerine uygun şekilde bir bütün hâlinde devamlılığının ve yaşlıların bakım ve beslenmelerinin sağlanması açısından; “çocukların yaşadığı sağlık ve anlayış sorunlarından daha fazla sorunların yaşandığı yaşlardaki âile büyüğü ile bir arada yaşamayı seçme” karakteri, değerli bir karakter olup ödüllendirilmelidir.
Fürû fertlerinden özellikle annesiyle bir arada yaşayan birçok mêmûrun söz konusu âile ferdi ile bir arada kalmasının temel sebebi “çocuk bakıcısı mâliyeti”nin ortadan kaldırılmasına yöneliktir.
Çocuğun bakımı için dahi olsa, söz konusu sürecin temel âile fertleri ile iş birliği içinde yürütülmesi de değerli bir davranış olup en azından çocuk puanı seviyesi olan (+3) puana çıkartılması en doğru yöntem olacaktır.
( D e v â m E d e c e k )
NOTLAR:
*Nasîp olursa; 2025 yılı Eylül ayında, 1 adet şiir ve 1 adet makâle serisi olmak üzere 2 adet kitap yayınlanması plânlanmaktadır.
*"Sanat, Hak ve halk içindir!" düstûruyla yazmaya çalıştığım yazı ve şiirlerime yorum yapmak sûretiyle sağladığınız katkı için çok teşekkür ederim!
İyi çalışmalar bunları sanıyorum ilgili makamlara teklif ve öneri şeklinde gönderiyorsun dur.
Özellikle büyük şehirlerde her çalışanına yetecek lojman, lojman yoksa kira yardımı yapılmalıdır